Sunday 14 June 2020

PERBEZAAN KAJIAN FACEBOOK DAN TWITTER

1. Facebook satu cara untuk berkomunikasi dan digunakan bagi tujuan pembelajaran tidak formal tetapi Twitter digunakan dalam kehidupan harian mereka seperti menyatakan emosi.

2. Facebook memegang kepentingan sosial dan peribadi, juga memain peranan penting dalam pembelajaran bahasa pelajar, tetapi Twitter melatih kecekapan komunikatif dan kebudayaan.

3. Facebook mencerminkan contoh pengajian yang baik kerana penglibatan aktif bersama penggunanya, tetapi Twitter membantu dalam memeta jaringan perbualan yang dinamik.

4. Facebook berkongsi faedah berinteraksi dalam bahasa tulen sert kesedaran sosio-pragmatik yang diperoleh melalui penggunaan kumpulan, tetapi Twitter lebih untuk bersosial pada waktu malam kerana kebanyakannya tinggal di rumah dan melalui cara ini, mereka boleh bersosial bersama rakan-rakan mereka.

5. Facebook menjadikan satu persekitaran pembelajaran yang lebih bermakna dan berguna yang boleh menyokong atau mempertingkatkan pembelajaran bahasa, tetapi Twitter membantu mengurangkan percakapan tetapi lebih banyak maklumat akan diperoleh.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: KALENDAR 2021

Hari ni nak cerita tentang tugasan yang menggunakan photoshop. En akmal banyak menerangkan tentang langkah-langkah membuat photoshop ka...